marți, 5 decembrie 2023

Modelul psihologic și modelul spiritual.

Dilema multor practicanți de magie sau a celor care preferă doar să filozofeze pe acest subiect este că nu avem un model clar și bine definit care să explice cum aceste fenomene par în mod misterios să funcționeze și să genereze efectele în conformitate cu voință.

Dacă aprind o lumânare de o anume culoare, fac fumigație și rostesc o incantație ca să obțin un anume efect, de exemplu să primesc o promovare la muncă, cine sau ce este agentul acestei schimbări?


Dilema este că oricât de mult am specula și bănui, nu este clar că și știm cu 100% certitudine.

Aici eu am opinia mea personală la care am ajuns prin experiență, dar zic că și acum mai am momente în care mă mir și mă gândesc "Prin ce mecanism metafizică chestia aia s-a întâmplat?". Asta fiindcă oricât de convins aș fi că magia funcționează, nu mi-am abandonat și abilitatea de a gândi critic spre surprinderea multora.




Încercând să aflam răspunsuri lumea magica astăzi este împărțită în două tabere.

Acestea nu sunt tabere opuse ce lupte pentru control asupra întregii paradigme despre fenomenologiei magiei, pentru că vorbim despre o știință și o arta în egala măsură aici. 


Dar acele modele sunt următoarele: Modelul Psihologic și Modelul Spiritual, sau mai degrabă modelul bazat pe spirite acționând asupra realității.


Modelul psihologic este cel mai noi apărut și în funcție de unde privești, pare și să fie cel mai mult răspândit din cauza avansurilor tehnologice și a dezvoltării disciplinei psihologice .

Ideea în linii foarte mari despre acest model e că de fapt nu există spirite, îngeri, demoni, fantome etc și că de fapt toate se petrec numai în mințile noastre și în inconștientul colectiv patentat de către Carl Gustav Jung.



Un alt magician celebru, Lon Milo Douquette are o vorba care e repetata tare mult în aceste cercuri legat de acest model este "Totul e în capul tău, doar că nu realizezi cât de mare iți e capul".



Mai exact, prin ceremonie, ritual, folosind implemente, culori, corespondente și simboluri noi de fapt acționăm asupra subconștientului nostru și accesăm părți ale minții latente care ulterior lucrează asupra mediului nostru chiar dacă nu o facem în stare de veghe încât să ne dea ce am solicitat. 

Sună destul de cerebral, asta pentru că aceasta teorie cam pe asta se bazează. Totuși aceasta a căpătat foarte multa popularitate în secolul XIX o data cu răspândirea psihologiei fiindcă mulți magicieni sperau că aceasta știință nouă va valida în sfârșit secole sau mii de ani de practica magică ca o adevărată știință. Aleister Crowley clar spera asta. 


Oricum, iată-ne astăzi și magia este în continoare tratată cu suspiciune sau că o simplă superstiție.


Modelul Spiritual însă este unul foarte vechi. De când omul și-a dezvoltat o conștiință a simțit nevoia să 

interacționeze cu macrocosmosul și a văzut "spirite" zei, zeițe, îngeri și demoni peste tot. 

De fapt e cam greu să nu vedem o perspectiva asupra lumii bazata pe existenta acestor spirite daca privim în istorie macat două sute de ani. Inclusiv astăzi în anumite momente ale vieții, până și cel mai sceptic ateu are acele momente de "slăbiciune" în care apelează la o putere mai mare pentru a-l scoate din belea.

Modelul spiritual este unul simplu de înțeles. Adoptandu-l înțelegem că spirtele sunt absolut peste tot și este imposibil să nu dai de ele și binenteles, că noi oamenii la fel cu animalele și plantele sau chiar pietrele și apa, focul suntem toți spirite care ne ducem existența acum în această lume materială. 

Un magician adept al modelului spiritual știe că nu interacționează doar cu "vocile din cap" și că aceste entități , îngeri, zei și zeițe pe care îi cheamă sunt de fapt ADEVĂRAȚI, și că au inclusiv personalitățile lor.

Acum, doar pentru că tu crezi unul din aceste modele și ai un sistem care funcționează eu zic că nu îl invalidează pe celalalt, și în plus eu nu sunt convins 100% că exista cineva în lume care să fie șută la sută pe un model sau altul fiindcă există grade de acceptare a ambelor modele.

Pentru mine, din experiență mea, am început mult pe modelul psihologic, poate fiindcă o latură sceptică de a mea nu voia să accepte că trăim într-o lume atât de fantastică, dar experiența m-a îndreptat încet încet mai mult spre modelul spiritual.

Totuși, să nu înțelegeți din acest articol că varianta mea este corectă neapărat. Multă lume ajunge să își schimbe opiniiile sau să penduleze intre cele doua cu grade diferite de convingere.

Fie că rezonezi cu un model sau altul, contează cum acestea te slujesc și iți aduc rezultate și te îndreaptă spre îndeplinirea marii opere.


Gânduri bune

Frater Iustin Levi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu